Farmor <3

Min faster ringde för en stund sedan. Jag hörde på pappas tonfall att något var fel.
Farmor har blivit sämre, igen.
Hon har haft Altchzimer (stavning?) sen farfar dog för sex år sedan. Hon blev så deprimerad att hon blev sjuk. Sedan dess har hon bott på hem och nu kan hon inte ens äta själv. Pappa träffar henne nästan aldrig för han står inte ut, hon känner inte ens igen sin egen son längre.

Jag träffade henne för fem år sedan den sista gången, hon kom ihåg mig vagt och pratade och var glad. Nu har hon inte sagt ett ord på ett halvår. Det är verkligen fruktansvärt. Jag kommer ihåg när jag var typ tio-elva år, hon ringde hem till oss och jag svarade.
"Hej, det är Malin"
"Hej, det här är Gun, är din mamma hemma?"
"Neej, hon är ute nu tyvärr"
"Okej, vad sa du att du hette?"
"Malin."
"Vem är du?"
"jag är ditt barnbarn"
"Har jag träffat dig?"
"Ja, vi träffades förra månaden"
"Jaha, ja du förstår att mitt minne inte är det bästa..."
"Nej, jag vet det..."
"Ja, du får ha det så bra då, hejdå"

Jag kände inte ens igen min egna farmor, hon lät så annorlunda. Hon visste inte ens vem jag var, hon undrade om hon någonsin träffat mig... Jag har alltid träffat henne, ofta, under hela mitt liv. Och nu raderades jag ur hennes minne på bara några veckor. En del av hennes livstid, på några veckor. Hon mindes inte min pappa för några år sedan heller. Snart kan hon inte ens andas själv.

Jag och pappa pratade om det när vi åt idag. Han sa att hon hade varit död för honom länger, hon lever inte längre. Bara hennes kropp lever, hon är bara ett skal av sitt forna jag. Det gör så ont i mig att se min älskade pappa så ledsen, det gör mer ont än vetskapen om att min farmor snart ska dö. Hon har varit död för mig länge också, men jag har ändå alltid vetat att hon fortfarande lever. Pappa sa att det är bra att han inte har tagit ut semestern ännu, han sa att farmor dör snart och då kan han inte ha någon semester. på grund av begravningar och sånt.

Kan ni förstå hur hemskt det måste vara när ens mamma inte känner igen en? När ens mamma tror att man är hennes man? Jag kan inte i mitt djupaste förstå hur han känner, men det gör ont att se honom så ledsen. Även om han försöker dölja det så ser jag det på honom. Jag vill verkligen inte att farmor ska dö, jag vill inte att någon ska dö.

Den här låten är till dig farmor ♥
Den handlar nog mest om farmor och farfar tillsammans, det var ju sorgen efter hans död som gjorde henne sjuk.





Jag älskar dig ♥



Kommentarer
Postat av: Mackebus

Gumman....kram.

2008-05-19 @ 20:40:28
Postat av: Anna

sötnosen min!
din vackra text fick mig att gråta,
malin. du har allt mitt stöd fortfarande,
det stöd du alltid haft!

2008-05-19 @ 20:56:20
URL: http://alfmina.blogg.se
Postat av: Felicia ^^

:'( gråter som fan, finns för dig

2008-05-19 @ 21:03:35
Postat av: myself

tack alla

2008-05-19 @ 21:08:43
Postat av: L'

Som det stöd du var, när min farmor tynade bort. Som det stödet finns jag här för dig! Jag stöttar dig i alla väder, och jag vet att du är en stark människa. finns ingen bättre än du Malin, tack för att du finns.

2008-05-19 @ 21:34:57
URL: http://veenhuis.blogg.se
Postat av: jessica

älskling, du vet att jag alltid finns med en hjälpande hand. det tog hårt att läsa detta, men så vackert du har skrivit. jag kan aldrig förstå hur du känner, men vad du än behöver så finns jag här för dig

2008-05-19 @ 21:40:18
Postat av: M*

gud vad jag älskar er alla :')

2008-05-19 @ 22:41:49
Postat av: Linda (seglingen)

Jobbigt, mormor har också alsimer.. det kom efter att morfar dött för henne med. Men hon kommer fortfarande ihåg vem jag är och så. Hon bor ensam hemma men måste snart flytta till något hem.
Sörjer med dig :'-(

2008-05-20 @ 16:47:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0