A hero of war . . .

. . . Is that what they say?
Efter att de mördat hundratals människor? Efter att de våldtagit alla kvinnor och barn i byarna? En hjälte.
.
Nej, inte i mina ögon i alla fall. Jag mår dåligt när någon kallar någon för en "krigshjälte". I filmer, okej. I böcker, okej. Det är inte på riktigt. I verkligheten, att hundratusentals liv spills varje år av att, troligtvis, ungefär fyra-fem mansgrisar inte kan hålla sams. Då startar vi krig! Hurra, vilken kanonidé! Nej. Verkligen inte. Vad är det för fel på dagens människor, varför kan vi inte prata med varandra? Varför måste vi dra våra vapen för att uppnå vad vi vill ha? Vad är det som är så svårt, jag förstår verkligen inte och jag vet inte ifall någon har en bra förklaring.
.
Anledningen till att jag skriver detta är att jag läste en artikel om kvinnor som våldtas i krig. Används som trofeer, sjukt. En halv miljon kvinnor och flickor våldtas i Kongo för tillfället. Jag mår illa. På riktigt. Förstår inte, kan inte förstå. Varför kan inte vi inse att alla människor är en och samma? I grunden är vi alla lika, vi är skapta lika. Varför kan vi inte behandla människor som människor och inte som varelser? Empati. Det får avsluta dagens inlägg.
.
.

Kommentarer
Postat av: Veronika

Fy fan, det är så sjukt <3

2010-02-07 @ 17:18:27
URL: http://diskoufot.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0