Kvällsfilosofi

Jag har kollat på Efterlyst och fy tusan, det programmet får mig varje onsdag att tappa tron på mänskligheten. Det finns så vidriga människor ute, jag vill förändra de människorna. Det är det jag vill jobba med, men var ska man börja? Var ska man börja med för att förändra människors åsikter och sätt att leva? Hur ska jag kunna få människor att inse det här med empati och respekt? Var fan ska jag börja? Ska jag jobba i fängelse? Med ungdomar som hamnat snett? Samtidigt som jag inte vill bli psykolog, eller socionom. Det är svårt, men jag vill verkligen förändra det störda samhälle vi lever i. Jag vill bli typ Nelson Mandela eller Martin Luther King. Som förändrar saker, som skänker sitt liv åt att få samhället att bli bättre.

Som i USA till exempel, med alla dessa massakrer och skjutningar. Då vill de att det ska finnas beväpnade vakter överallt. Förstår de inte att det är vapnen som det är fel på? Det är enkelheten att få tag i vapen som gör det farligt. Nu kanske ni tänker att det finns knivar och andra vapen annat än skjutvapen, men jag tror att det är lättare att döda någon genom att skjuta. Det är en annan distans till det och det kan säkert vara så att det inte känns verkligt på samma sätt. Jag vet ju egentligen inte vad jag pratar om, men det är bara lite tankar jag går runt med.

Kvällsfilosofi.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0